Постинг
13.05.2023 08:36 -
Ин и Ян в изкуството - 1
Автор: jelliana
Категория: Изкуство
Прочетен: 146 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 13.05.2023 08:44
Прочетен: 146 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 13.05.2023 08:44
Ин и ян са понятия от китайската философия, които представляват две противоположни и взаимно зависими сили или енергии, които съществуват във всичко в универсума. Терминът "ин" означава тъмно, женско, меко и пасивно, докато "ян" означава светло, мъжко, твърдо и активно. Символът на ин и ян е познат на много хора - две полукръгли фигури, които са обгърнати една около друга, като всяка от тях има малка точка от другия цвят в средата си. Това представлява идеята, че всяка сила включва и една малка доля от противоположната.
Концепцията на ин и ян изразява хармонията и баланса между противоположностите във всичко. Те не са противоположности, които се борят една с друга, а по-скоро допълващи се и същевременно съществуващи заедно. Всичко в универсума има и някакъв аспект от ин и ян, като примери могат да бъдат ден и нощ, светлина и тъмнина, добро и зло, мъжко и женско и т.н.
Това понятие ни учи, че противоположностите са взаимно свързани и не могат да съществуват без друга друга. Само чрез баланс и хармония между ин и ян можем да постигнем пълнота и благоденствие.
Филмът “Черният лебед” е психологически трилър и хорър от 2010 година, режисиран от Дарън Аронофски. Главната героиня Нина Сайерс е балерина в театъра на Ню Йорк и е избрана да играе главната роля в “Лебедово езеро”. Тя е много амбициозна и се стреми да постигне перфекционизъм в изпълнението на ролята си, но се сблъсква с много препятствия по пътя си. Филмът разказва за борбата й да стане перфектна балерина и за цената, която трябва да плати за това.
Ин и Ян (ин – на опростен китайски: 阴; традиционен китайски: 陰; пинин: yīn; ян (г) – опростен китайски: 阳; традиционен китайски: 陽; пинин: yáng; eum-yang на корейски) в китайската философия и метафизика e концепция, която описва как двете привидно противоположни сили, енергии и принципи (които са част от тайдзи, на бълг. Великия предел. Великият предел е вечно разменящи се и преливащи се противоположности Ин и Ян.) се допълват взаимно и преливат една в друга. Ин е черно, а Ян е бяло.
Същност
Ин е гълтачът, пасивен елемент на упадъка (т.е. който клони надолу) и се свързва с водата, Земята, нощта и Луната. Ян е тъпкачът, активен елемент на развитието, съзиданието (т.е. възход, изкачване) и се свързва с огъня, въздуха, деня и Слънцето. Ян елементите са чисти и видими, докато ин елементите са скрити и неуловими или едва доловими. Ин често е символизиран от водата и земята, докато ян е символизиран от огъня и въздуха. Що се отнася до хората, приема се, че жените имат по-голямо количество ин елемент, докато мъжете повече ян.
Ин се отнася до женствеността (естроген), а Ян до мъжествеността (тестостерон). Затова ин е наричан също женски елемент, а ян – мъжки. В същото време и двата пола притежават от другия елемент в себе си и при достигане на желаната вътрешна хармония двата елемента се хармонизират у човека. Това изравняване на елементите ин и ян може да се постигне или чрез духовно развитие или чрез връзките (сексуалност, брак, общувания, среда) като допълване на собствения преобладаващ елемент с елемент у другия (партньор) или другите (среда на общуване). Най-често се смята, че сексуалните партньорства компенсират липсата на пълна хармония на двата елемента, като ги уравновесяват в мъжко-женско, ин и ян.
Ян винаги съдържа потенциала на ин и ин винаги съдържа потенциала на ян, тоест ин и ян са противоположни и всеки от тях съдържа в себе си частица от другия. Това виждаме в двете „очи“ или „точки“ на символа. Така двете сили са комплементарни, а не абсолютни, и са свъ
цитирайСъщност
Ин е гълтачът, пасивен елемент на упадъка (т.е. който клони надолу) и се свързва с водата, Земята, нощта и Луната. Ян е тъпкачът, активен елемент на развитието, съзиданието (т.е. възход, изкачване) и се свързва с огъня, въздуха, деня и Слънцето. Ян елементите са чисти и видими, докато ин елементите са скрити и неуловими или едва доловими. Ин често е символизиран от водата и земята, докато ян е символизиран от огъня и въздуха. Що се отнася до хората, приема се, че жените имат по-голямо количество ин елемент, докато мъжете повече ян.
Ин се отнася до женствеността (естроген), а Ян до мъжествеността (тестостерон). Затова ин е наричан също женски елемент, а ян – мъжки. В същото време и двата пола притежават от другия елемент в себе си и при достигане на желаната вътрешна хармония двата елемента се хармонизират у човека. Това изравняване на елементите ин и ян може да се постигне или чрез духовно развитие или чрез връзките (сексуалност, брак, общувания, среда) като допълване на собствения преобладаващ елемент с елемент у другия (партньор) или другите (среда на общуване). Най-често се смята, че сексуалните партньорства компенсират липсата на пълна хармония на двата елемента, като ги уравновесяват в мъжко-женско, ин и ян.
Ян винаги съдържа потенциала на ин и ин винаги съдържа потенциала на ян, тоест ин и ян са противоположни и всеки от тях съдържа в себе си частица от другия. Това виждаме в двете „очи“ или „точки“ на символа. Така двете сили са комплементарни, а не абсолютни, и са свъ
Така двете сили са комплементарни, а не абсолютни, и са свързани навеки и равностойни по значение. Където едната сила отслабва, другата нараства. Ин и Ян се привличат – Ин привлича Ян и Ян привлича Ин. Едната сила не може без другата, точно както не може да има светлина без мрак и нощ без ден. Чунаг-цу казва, че „Ин е най-високата точка на смразяване, докато ян е най-високата точка на кипене. Смразяването идва от небето (небесата), докато топлината идва от земята. Взаимодействието на тези два елемента създава хи (хармония) и дава начало на нещата.“ (Чунаг-цу, Глава 21).[1]
Според китайската философия, в началото на света стои У дзи – „Безпределната празнота“, където безкрайността и нищото са тъждествени. У Дзи преминава в Тайдзи, където безкрайността се разделя и възникват силите Ин и Ян. От тях след това възникват осемте врати – Багуа, които са различните възможни съответствия на съотношението Ин и Ян. Двете сили винаги се намират в динамично равновесие – Ин поражда Ян и обратно, когато едната сила достигне своя връх, се превръща в другата. В екзистенциален план е важно да се постигне тяхната хармония, която води до затварянето на Тайдзи и постигането на първоначалната У дзи.
Терминът е от изключителна важност във всички сфери, в които се борави с китайската терминология – философия, религиозен култ, китайска медицина, етика, бойни изкуства и т.н. С популяризирането на китайската култура, терминът започва да се използва и в западната специализирана или художествена литература.
Символът
Тайдзи-ту (китайски език (традиционен): 太極圖; китайски език (опростен): 太极图; пинин: Taìjí tú; транскрипция на Wade-Giles: T'ai4 chi2 t'u2; буквално „диаграма на върховния принцип“), обикновено наричана в България и на Запад просто като Ин-Ян, е добре известен символ, произхождащ от китайската култура, представящ принципа на Ин и Ян от таоистката и неоконфуцианската философия, както и някои народни представи. Идеята за Ин и Ян съществува в Китай отпреди поне 400 г. пр. Хр. Терминът
цитирайСпоред китайската философия, в началото на света стои У дзи – „Безпределната празнота“, където безкрайността и нищото са тъждествени. У Дзи преминава в Тайдзи, където безкрайността се разделя и възникват силите Ин и Ян. От тях след това възникват осемте врати – Багуа, които са различните възможни съответствия на съотношението Ин и Ян. Двете сили винаги се намират в динамично равновесие – Ин поражда Ян и обратно, когато едната сила достигне своя връх, се превръща в другата. В екзистенциален план е важно да се постигне тяхната хармония, която води до затварянето на Тайдзи и постигането на първоначалната У дзи.
Терминът е от изключителна важност във всички сфери, в които се борави с китайската терминология – философия, религиозен култ, китайска медицина, етика, бойни изкуства и т.н. С популяризирането на китайската култура, терминът започва да се използва и в западната специализирана или художествена литература.
Символът
Тайдзи-ту (китайски език (традиционен): 太極圖; китайски език (опростен): 太极图; пинин: Taìjí tú; транскрипция на Wade-Giles: T'ai4 chi2 t'u2; буквално „диаграма на върховния принцип“), обикновено наричана в България и на Запад просто като Ин-Ян, е добре известен символ, произхождащ от китайската култура, представящ принципа на Ин и Ян от таоистката и неоконфуцианската философия, както и някои народни представи. Идеята за Ин и Ян съществува в Китай отпреди поне 400 г. пр. Хр. Терминът
Терминът Тайдзи-ту се отнася до всяка от няколко схематични репрезентации на принципа.
Във философията
Древен ръкопис с изобразен Тайдзи-ту – ин и ян
Лао Дзъ споменава ин-ян полярността само веднъж, в глава 42 на Тао-те чинг (Дао Дъ Дзин):
„ Сътвореният свят носи Ин на своя гръб и Ян в лице; Чрез обединението на преминаващите през всичко принципи, той постига хармония. “
Ин и Ян
цитирайВъв философията
Древен ръкопис с изобразен Тайдзи-ту – ин и ян
Лао Дзъ споменава ин-ян полярността само веднъж, в глава 42 на Тао-те чинг (Дао Дъ Дзин):
„ Сътвореният свят носи Ин на своя гръб и Ян в лице; Чрез обединението на преминаващите през всичко принципи, той постига хармония. “
Ин и Ян
Търсене
Блогрол
1. Момичетата от града
2. woman.bg
3. 10-те bg
4. fashioninside.bg
5. mila.bg
6. az-jenata.bg
7. ЖЕНАТА ДНЕС
8. edna.bg
9. graziaonline.bg
10. dama.bg
11. jenite.online
12. skafeto.com
13. chetilishte.com
14. eva.bg
15. womanuntamed.com
16. happy-woman.bg
17. bonapeti.bg
18. gourmetfriday.com
19. Кулинарна палитра
20. obekti.bg
2. woman.bg
3. 10-те bg
4. fashioninside.bg
5. mila.bg
6. az-jenata.bg
7. ЖЕНАТА ДНЕС
8. edna.bg
9. graziaonline.bg
10. dama.bg
11. jenite.online
12. skafeto.com
13. chetilishte.com
14. eva.bg
15. womanuntamed.com
16. happy-woman.bg
17. bonapeti.bg
18. gourmetfriday.com
19. Кулинарна палитра
20. obekti.bg